top of page

Dokumentation
ift. Den Frivillige Bæredygtigheds-klasse (FBK)

Dashboard.png
maxresdefault.jpg

SiteHubs aktiviteter på byggepladsen understøtter flere dokumentationskrav, som indgår i Den Frivillige Bæredygtighedsklasse. 

 

SiteHub bidrager til tre af de i alt 9 krav, herunder dokumentation i henhold til livscyklusvurdering, ressourceanvendelse på byggepladsen og problematiske stoffer. 

 

SiteHub indsamler dokumentation for materialer automatisk og digitalt undervejs i projektet, herunder også dokumentation for problematiske stoffer. Det sker gennem integration til distributørerne på markedet,  herunder bl.a. SOLAR, BYGMA, STARK, Brdr Dahl, AO Johansen, XL med flere integrationer under udvikling.

 

SiteHub forestår en løbende registrering og måling af ressourceforbruget på pladsen, herunder både transport til og fra byggepladsen, energi- og vandforbrug på pladsen samt registrering og måling af affald. I den forbindelse forestår SiteHub håndtering,  kontrol og sortering af de materialer, der ender som affald eller genbrug. 


Endelig har SiteHub mulighed for at understøtte en række af de processer, der vedrører cirkulær økonomi i byggeriet, som i flere tilfældet bliver særskilt belønnet med point i certificeringssystemet. Ved en tidlig inddragelse i projektet har SiteHub mulighed for at identificere genbrugsmaterialer og -produkter, som kan genbruges i det konkrete projekt eller videresælges til andre projekter. 

"Der er ingen håndværkere, der har valgt deres fag for at ende op som bogholdere på byggepladsen"

Skærmbillede 2022-12-08 kl. 20.10.44.png

SiteHub bidrager konkret til FBK

Ressourceforbrug på byggepladsen

SiteHub har mulighed for at for at foretage måling af energiforbruget (diesel og/eller el) på de konkrete maskiner, der er i anvendelse på byggepladsen undervejs i projektet.

Herudover kan SiteHub ved hjælp af bl.a. sensorer forestå løbende registrering og måling af energi- og vandforbrug på byggepladsen.

Med SiteHubs platform bliver alle leverancer modtaget på byggepladsen registreret og dokumenteret. Det betyder, at dokumentationen af leverancer indeholder en specifikation af de konkrete materialer, transportform, afstand kørt samt et estimeret CO2-forbrug baseret på det angivne køretøjs udledninger. Dokumentationen omfatter dermed den ‘rigtige’ transportkæde og ikke generiske ruter. Dette omfatter både leverancer af materialer fra producent, distributør samt nærlager. 

SiteHub forestår desuden affaldshåndtering, herunder sortering i diverse fraktioner, som gør det muligt at registrere og dokumentere mængder fordelt på så mange fraktioner som muligt over projektets levetid. 

Alle data bliver løbende opdateret og præsenteret i det opsatte dashboard for projektet. 

Livscyklusvurdering

SiteHub bidrager til udarbejdelsen af den endelige livscyklusvurdering ved hjælp af dokumentation af materialedata, herunder mængder, type og tilhørende dokumentation.

 

Dokumentation af problematiske stoffer

Den Frivillige Bæredygtighedsklasse stiller ligeledes krav om, at sikkerhedsdatablade afleveres for alle materialer, hvor der der er krav om dette i forhold til kemikalie- og arbejdsmiljølovgivningen. Det skal ligeledes angives, hvor i bygningen, at materialerne er placeret. 

 

I langt de fleste tilfælde modtager SiteHub information om slutlokation for materialerne i forbindelse med leverancen. Denne information lagres sammen med de øvrige data og giver mulighed for at kunne angive slutlokation for materialer med sikkerhedsdatablade.

 

Skal vi hjælpe med dit projekt? 

  • Hvordan indsamler SiteHub den nødvendige dokumentation?
    SiteHubs platform understøtter en automatisk dokumentation af materialer, som føres ind eller ud af byggepladsen. Det sker gennem integration til distributørerne på markedet, herunder bl.a. SOLAR, BYGMA, STARK, Brdr Dahl, AO Johansen, XL med flere integrationer på vej. Gennem integrationerne opsamlet information om materialer, herunder typer og mængder, samt tilhørende dokumentation i form af EPD'er, sikkerhedsdatablade, mærkningsordninger m.v.
  • Kan SiteHub bistå med affaldshåndtering på min byggeplads?
    Ja. SiteHub etablerer en fast proces på selve byggepladsen, som sikrer, at fraktioner som pap, træ, jern, hård plast med flere frasorteres inden affaldsafhentning og sluses direkte til videresalg. Dette har både en økonomisk gevinst - men reducerer også affaldsmængden markant i både volumen og vægt. Erfaringerne fra projekterne i Bredgade viser, at en centraliseret håndtering af affald kan reducere volumen af mængderne med minimum 50%.
  • Hvordan hjælper SiteHub med at reducere spild på byggepladsen?
    Med SiteHub som logistikpartner er det derfor muligt at reducere spild ved hjælp af effektiv materialelogistik, som betyder leverancer til rette tid og sted - både fra producent, distributør eller nærlager. Nærlagerfunktionen betyder også, at det er muligt at tilrettelægge mængden af materialer på pladsen, hvorved risikoen for beskadigede materialer reduceres under projektet. Igen viser erfaringerne fra projekter i Amaliegades nærområde - Bredgade og Holmens Kanal - at man kan reducere mængden af materialer der beskadiges til under 0.2%. SiteHub forestår desuden den miljømæssige korrekte sortering og bortskaffelse af affald. I tillæg hertil opgøres affaldsmængderne i de lovpligtige fraktioner løbende, og der udarbejdes et CO2-regnskab i tilknytning hertil.
  • Kan SiteHub bistå med at øge genbrug og genanvendelse?
    Ja. Ved inddragelse tidligt i processen har SiteHub mulighed for at identificere genbrugsmaterialer og -produkter i den eksisterende bygning eller fra andre relevante byggeprojekter, som med fordel kan genbruges eller genanvendes i den nye bygning eller videresælges til andre projekter. SiteHub medvirker til at identificere og forestå håndtering af eksisterende bygningsmaterialer før og under byggeprocessen, herunder en digital registrering af de enkelte materialer, som udvælges til genbrug og genanvendelse. I den sammenhæng kan SiteHub ligeledes bidrage til opfyldelse af den tilknyttede cirkulære økonomi-bonus for mængden af alle materialer, der genbruges eller genanvendes, dvs. afleveres til affaldsmodtager til genbrug eller genanvendelse.
  • Kan SiteHub samle mine EPD'er på projektet?
    Ja. Gennem SiteHubs direkte integration til leverandørerne bliver det muligt ved afslutningen af projektet digitalt at indsamle den relevante dokumentation, herunder EPD’ere, som er påkrævet for de materialer, som er blevet leveret til projektet.
  • Kan SiteHub bistå med kvalitetskontrol af materialer?
    Ja. Det er dog ikke kun i den afsluttende opsamling af dokumentation, at SiteHub kan bidrage til certificeringsprocessen. Såfremt kvalitetstrin 3 eller 4 tilvælges under ENV 1.2 skal der foretages materialekontrol på byggepladsen. Ofte er rådgiveren er nødt til at have folk på pladsen til at foretage overvågning og godkendelse af materialer regelmæssigt, herunder sikre, at det er de rigtige og godkendte produkter, der bliver anvendt på byggepladsen. Det betyder, at der er en dedikeret person, som varetager denne opgave på de store projekter. SiteHub foretager allerede i dag modtagekontrol og kvalitetssikring af en lang række materialer på daglig basis. Det betyder, at SiteHub har mulighed for at foretage en løbende kontrol af materialerne på byggepladsen og en kontrol af, hvorvidt de anvendte materialer også stemmer overens med den fastsatte kravliste for anvendte byggematerialer.
  • Hvordan arbejder SiteHub med fugthåndtering?
    DGNB stiller krav om forebyggelse og afhjælpning af fugt i byggematerialer, så man undgår at bygge fugtige materialer ind - og dermed fremmer udviklingen af skimmel. Også her har SiteHub mulighed for både at foretage den visuelle modtagekontrol - og ikke mindst sikre den optimale opbevaring af materialerne på byggepladsen eller på SiteHubs nærlager.
  • Hvordan registerer SiteHub mit energi- og vandforbrug på byggepladsen?
    I samarbejde med udvalgte partnere opsætter SiteHub sensorer på byggepladsen som registrerer og løbende måler energi- og vandforbruget på byggepladsen. Data fra den løbende registrering fremgår af de dashboards, som SiteHub opsætter for det enkelte byggeprojekt. Her kan byggeledelsen løbende følge udviklingen for de områder, hvor der opsamles data i løbet af projektet.
  • Registrerer SiteHub også mine affaldsmængder?
    Ja. SiteHub håndterer affaldet på din byggeplads. Det indebærer, at der sorteres på så mange fraktioner som muligt. Det gør det muligt at opsamle data for mængderne af de enkelte fraktioner - også fordelt ud over projektets levetid. Denne data bliver ført ind i dashboardet for projektet.
  • Kan jeg få overblik over transporter til og fra byggepladsen?
    Ja. SiteHub registrerer transporter til og fra byggepladsen i platformen. Derved er der overblik over afsender, type, last m.v. Data bliver løbende samlet op og præsenteret i projektets dashboard.
bottom of page