top of page

Ny virksomhed tager kampen op mod spild i byggeriet!

10 pct. af det samlede materialeforbrug i byggeriet går til spilde i udførelsesfasen. Det udgør i dag et ressourcespild for adskillige milliarder - blot i Danmark. SiteHub er et nyt våben i kampen for at reducere spild på byggepladsen. Med enkle virkemidler sørger SiteHub for, at de rigtige materialer kommer i de rette hænder - når der er brug for dem. Ved at sikre materialer til tiden, reducerer SiteHub ikke kun spildte ressourcer, men også spild af tid hos de udførende. Med tunge kræfter i partnerkredsen, som bl.a. omfatter SOLAR A/S, er der tale om et seriøst bidrag til fremtidens bæredygtige byggeri.


Byggeriets ressourcer er under stor bevågenhed i disse måneder og år. For ressourcerne er knappe - både når det handler om materialer og om tid. Det skal ses i sammenhæng med, at der kun bygges effektivt 33 procent af tiden på byggepladsen. 20 procent af tiden går med at flytte materialer, lede efter dem eller rydde op, så det er muligt at komme til at bygge. Materialer flyttes i gennemsnit 7 gange efter, at de er ankommet på byggepladsen. Hertil kommer så, at op mod 10 procent af de samlede materialer på byggepladsen går til spilde, når de enten bliver spildt, ødelagt eller stjålet.


Byggeri, Bæredygtighed og Bundlinje

Det er her, at SiteHub kommer ind i billedet ved at sikre materialer på rette tid og sted. SiteHub udnytter virksomhedernes eksisterende teknologier og integrerer den med erfarne eksperter på byggepladsen. I tillæg hertil tilbyder SiteHub at rydde op, sortere affaldet og sørge for, at materialerne ikke står i kø ved elevatoren. På den måde kan håndværkeren bruge tiden på at bygge og samtidig går færre materialer til spilde. Med et benhårdt fokus på logistikken omkring materialerne på byggepladsen, kan SiteHub i sidste ende være med til at sikre en effektiv byggeproces og et væsentligt bedre klimaaftryk som følge af et mindre spild og en bedre affaldshåndtering.


SiteHub træder ind fra dag et og medbringer den nødvendige ekspertise på byggepladsen. Vi gør det muligt for bygherren eller hovedentreprenøren at outsource logistikken ved at lade SiteHub tage ansvaret for løsningen af de logistiske opgaver omkring byggepladsen”, udtaler stifter og adm. direktør Ulrik Branner og fortsætter: “Når vi reducerer mængden af spildte materialer og på samme tid øger produktionstiden på pladsen, så er det ikke kun til gavn for miljøet, men vil også kunne aflæses direkte på bundlinjen for det enkelte byggeprojekt”.


Industriens Fond som fødselshjælper og SOLAR som investor

Det er i forbindelse med projektet om “Byggeriets Blockchains” anført af Dansk Industri og finansieret af Industriens Fond, at SiteHub har taget form. SOLAR har i tæt samarbejde med teknikentreprenøren ENCO arbejdet på en digital løsning som ved hjælp af kundens eksisterende platforme kan være med til at skabe et markant bedre materialeflow til entreprenøren på pladsen. Ud af dette projekt udsprang idéen til SiteHub. For SOLAR er der ingen tvivl om, at SiteHub er en del af fremtidens byggeri:


Som materialeleverandør ser vi i SOLAR, at tættere og mere digitalt samarbejde giver både mere effektive og bæredygtige byggeprocesser. SiteHub’s ekspertise gør det nemt for hovedentreprenører og bygherrer at gribe denne mulighed fordi de leverer en service, og ikke blot et stykke software. Derfor ser vi SiteHub som en strategisk partner i forbindelse med SOLAR’s værdiskabende materialelogistik på byggeopgaver både i Danmark og i udlandet”, siger Hugo Dorph, Chief Commercial Officer i SOLAR A/S.”


Politisk fokus på byggepladsen

I Dansk Industri ser man positivt på annonceringen af den nye virksomhed:


Opmærksomheden på byggepladsen er skærpet de seneste år, hvor netop materialespild udgør et selvstændigt initiativ i regeringens seneste udspil til en strategi, der skal sætte retningen for en ambitiøs og bæredygtig omstilling af byggeriet i Danmark. Det er et stærkt signal, at branchen går forrest med et nytænkende eksempel på en virksomhed, som kan være med til at reducere spild af materialer samtidig med at effektiviteten øges. Hvis det virker, er det win-win for alle parter”, lyder det fra Elly Kjems Hove, som er direktør i branchefællesskabet DI Byg under Dansk Industri.


Erfarne kræfter bag

Det er erfarne kræfter, der står bag SiteHub. Adm. direktør og stifter Ulrik Branner kommer med erfaring som hhv. tidl. adm. direktør og bestyrelsesformand i GenieBelt (nu LetsBuild). I partnerkredsen finder man ud over SOLAR A/S, medstifter og tidl. CTO i GenieBelt, Nikolaj Berntsen.




0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page